The shock of recognition : motifs of modern art and science

In The Shock of Recognition, Lewis Pyenson uses a method called Historical Complementarity to identify the motif of non-figurative abstraction in modern art and science. He identifies the motif in Picasso's and Einstein's educational environments. He shows how this motif in domestic furnis...

Description complète

Enregistré dans:
Détails bibliographiques
Auteur principal : Pyenson Lewis (Auteur)
Format : Livre
Langue : anglais
Titre complet : The shock of recognition : motifs of modern art and science / by Lewis Pyenson
Publié : Leiden, Boston, Mass. : Brill , [2021]
Description matérielle : 1 volume (XVI-650 pages)
Collection : Nuncius series ; 5
Sujets :
Documents associés : Autre format: The shock of recognition
LEADER 03269cam a2200505 4500
001 PPN256668175
003 http://www.sudoc.fr/256668175
005 20230721200200.0
010 |a 978-90-04-32572-2  |b rel. 
010 |z 9789004325739  |b rel. 
035 |a (OCoLC)1261302534 
035 |a 21586410 
035 |a LC-21586410 
100 |a 20210720d2021 k y0frey0103 ba 
101 0 |a eng 
102 |a NL  |a US 
105 |a a a 001yy 
106 |a r 
181 |6 z01  |c txt  |2 rdacontent 
181 |6 z02  |c sti  |2 rdacontent 
181 1 |6 z01  |a i#  |b xxxe## 
181 1 |6 z02  |a b#  |b xb2e## 
182 |6 z01  |6 z02  |c n  |2 rdamedia 
182 1 |6 z01  |6 z02  |a n 
183 |6 z01  |6 z02  |a nga  |2 RDAfrCarrier 
200 1 |a The shock of recognition  |e motifs of modern art and science  |f by Lewis Pyenson 
214 0 |a Leiden  |a Boston, Mass.  |c Brill  |d [2021] 
215 |a 1 volume (XVI-650 pages)  |c illustrations en noir et en couleurs, couverture illustrée en couleurs  |d 25 cm 
225 2 |a Nuncius series  |x 2405-5077  |v volume 5 
320 |a Notes bibliographiques. Bibliographie pages [589]-636. Index 
330 |a In The Shock of Recognition, Lewis Pyenson uses a method called Historical Complementarity to identify the motif of non-figurative abstraction in modern art and science. He identifies the motif in Picasso's and Einstein's educational environments. He shows how this motif in domestic furnishing and in urban lighting set the stage for Picasso's and Einstein's professional success before 1914. He applies his method to intellectual life in Argentina, using it to address that nation's focus on an inventory of the natural world until the 1940s, its adoption of non-figurative art and nuclear physics in the middle of the twentieth century, and attention to landscape painting and the wonder of nature at the end of the century  |2 4e de couverture 
330 |a Dans The Shock of Recognition, Lewis Pyenson recourt à une méthode appelée complémentarité historique pour identifier le principe de l'abstraction non figurative dans l'art et la science modernes. Il identifie ce modèle dans les environnements éducatifs de Picasso et d'Einstein. Il montre comment ce concept dans l'ameublement domestique et dans l'éclairage urbain a préparé le terrain pour le succès professionnel de Picasso et d'Einstein avant 1914. Il applique sa méthode à la vie intellectuelle en Argentine, l'utilisant pour aborder l'intérêt de cette nation pour l'inventaire du monde naturel jusqu'aux années 1940, son adhésion à l'art non figuratif et à la physique nucléaire au milieu du XXe siècle, et l'attention portée à la peinture de paysage et aux merveilles de la nature à la fin du siècle. 
410 | |0 197615562  |t Nuncius series  |x 2405-5077  |v 5 
452 | |t The shock of recognition  |e motifs of modern art and science  |y 978-90-04-32573-9 
606 |3 PPN027454428  |a Art et sciences  |2 rameau 
606 |3 PPN027255670  |a Vie intellectuelle  |3 PPN027219909  |y Argentine  |2 rameau 
660 |a s-ag--- 
676 |a 700.1  |v 23 
680 |a N72.S3 
700 1 |3 PPN032476647  |a Pyenson  |b Lewis  |f 1947-....  |4 070 
801 3 |a FR  |b Abes  |c 20220713  |g AFNOR 
801 0 |b DLC  |g AACR2 
930 |5 441092221:738716278  |b 441092221  |j g 
979 |a CFV 
998 |a 930090